Gyakran találkozhatsz olyan autókkal, ahol a szélvédő sarkaiban „fekete pontok” helyezkednek el, a fekete réteg és az átlátszó rész határán. Sokszor feltételezzük, hogy ez csupán egyfajta vizuális díszítés, azonban ennek több funkciója is van. Nézzük meg, miért is lényegesek ezek a pöttyök.
Ezen pontok nem csak a szélvédőn találhatóak, hanem a kis oldalablakokon és a hátsó üvegen is, azonban az ajtóüvegeken már nem. A kérdés, hogy vajon miért fontosak ezek.
A szélvédő fekete pöttyeinek témájának sok érdekessége van, csökkenjen önvelünk a mélyére! Régen úgy gondoltam, hogy ezek a pontok nem fontosak, de ma már tudom, hogy ez korántsem igaz, és nagyon sokféle funkciót látnak el ezek a kis pöttyök.
Ez a jelenség tulajdonképpen röviden a szélvédő évtizedekre visszatekintő evolúciója. De nézzük is meg, mit mondanak a gyártók erről.
Ezeket a fekete pontokat a szakértők „fritted”-nek hívják. Ez egy kerámiafesték, melyet az üveg széleire visznek fel, majd magas hőnek téve rögzül. A végeredmény egy rendkívül tartós réteg, mely nem kopik, nem kopik el és gyakorlatilag lehetetlen leradírozni.
Fontos megjegyezni, hogy ez a réteg található az üveg nem átlátszó, fekete részén is. Itt a pontok vagy “frittek” másmilyenek, nagyobbak, olykor összefüggő réteget alkotnak.
A legfontosabb a szélvédő rögzítése
Az autógyártó cégek évtizedeken keresztül küzdöttek a szélvédő megfelelő rögzítéséért. A különféle gumi tömítéssel történő rögzítések ugyanis megállíthatatlanul öregedtek és repedeztek pár év elteltével.
A víz bejutása az autó utastérébe hóban, esőben vagy autómosáskor elkerülhetetlenné vált a repedezett tömítések miatt. Itt némi víz gyűlt össze a szélvédő alatt, ami ráadásul növelte a karosszéria korrózióját.
Még egy érdekesség: a kiszáradt gumi könnyen eltávolítható, tehát a tolvajok számára sem okozott problémát a szélvédő eltávolítása vagy a “kisablak” kinyitása.
A ragasztási folyamatra való áttérés a következő lépés volt az úton a minőségi szélvédők felé. Nagyjából a 70-es években döntöttek úgy, hogy a rögzítő üvegeket, vagyis a szélvédőt, a hátsó ablakot és a „pillangóablakokat” ragasztani kell.
Az anyaglé választást többféle lehetőség követte, ragasztóktól a speciális tömítőpasztákig, végül a poliuretán tömítékanyagok mellett döntöttek.