Hasznos

Az agy önmaga ellen fordul alváshiány esetén: Vajon mi az igazság?

Álmatlanság – ez az állapot gyakran kíséri felnőttkori életünket. Nap mint nap küzdünk a stresszel, a mindennapos feladatok megannyi tengerével, és a rohanó élettempóban gyakran nem jut időnk kellőképpen pihenni. Sajnos, ez komoly egészségügyi problémákat okozhat. Egy friss kutatás pedig azt is bemutatja, hogyan veszélyezteti a kevés alvás az agyunkat.

Az alvás – elengedhetetlen a méregtelenítésben

Alvás közben regenerálódik immunrendszerünk, energiaszintünk egyensúlyba kerül, agyunk feldolgozza a nap során begyűjtött információkat, és vérnyomásunk is stabilizálódik. Emellett alvás közben történik meg a méreganyagok kiürítése is. Ha azonban nem szánunk alvásra elég időt, szervezetünk a káros anyagokat az üzemanyag tartalékaink között tárolja el.

Az alváshiány az agyat sem kíméli

Rövid időn belül az agynak előnyös a méreganyagok lebontása, hiszen ezzel szabad energiához jut. Hosszú távon viszont az alvási apnoéval és krónikus álmatlansággal küzdőknél az agy tartalékainak kimerülése komoly agyi funkciókat is veszélyeztethet, ami végül a létfontosságú szerv degenerációjához vezethet.

Kísérletek egerekkel

Egy neurológusokból álló csapat egerekkel végzett kísérleteket. Különböző csoportokra osztották az állatokat: az egyik csoportnak lehetősége volt a szabad alvásra, míg a második csoportnak napi 8 óránál nem volt megengedve több alvás. A harmadik csoportot pedig 5 napon át éber állapotban tartották, hogy megfigyelhessék az alváshiány okozta változásokat agyukban.

Sejttisztítás

Az agy öntisztító folyamatáról az asztrociták gondoskodnak. Az egerekkel végzett kísérlet során azonban megfigyelték, hogy azokban az egerekben, akik eleget aludtak, az asztrociták aktivitása csupán 6%-os volt, míg a rendszeresen alvás nélkül tartott egerek esetében ez az érték akár 13,5%-ra is emelkedett. Ebből következően az agy alaposabban tisztul, ha kevesebbet alszunk.

Az agy felzabálhatja önmagát

Patkányok esetében megfigyelték, hogy az alváshiány az agyban lévő szinapszisok felszívódását okozza, és feltételezték, hogy emberek esetében is hasonló folyamatok játszódnak le. Tehát ha több éjszakát egymás után átalusszunk, akkor az agy működése megváltozik, és hajlamosabbá válhatunk degeneratív betegségek kialakulására, mint például az Alzheimer-kór vagy a demencia.

Javaslatok a jobb alvás érdekében

Számos módszer létezik, amelyek segíthetnek a gyors elalvásban, ha néha nehézséget okoz. Azonban, ha állandóan álmatlansággal küszködsz, érdemes szakemberhez fordulnod. Meditálj, hozzd létre a hálószobában a kellemes hangulatot, mozogj többet, használj kevesebb elektromos eszközt lefekvés előtt, menj lefeküdni mindennap ugyanabban az időpontban, kevesebb koffeint fogyassz és töltődj fel a napon, de csak rövid ideig egy alkalommal.

Epilógus: A cikk Nagy Alma munkáját dicséri.

Ezeket láttad már?

Szia, Mazsola vagyok a bikuci.hu honlap tulajdonosa. Az oldalamon vicces képeket, mémeket, vicceket, humoros videókat és érdekes cikkeket találsz a világról. Célom, hogy szórakoztassam honlapom látogatóit és egy kis nevetést hozzak az életükbe. Gyere és…

EZ MÉG ÉRDEKELHET

Továbbiak betöltése Betöltés...Nincs több bejegyzés.